Åfolket – Tørring Gruppe

Denne side er Åfolkets hjemmeside. Tørring Gruppe en del af KFUM.

Praktisk og diverse info

Pris:

Indmeldelse og kontingent

Kontingentet for et år udgør 600 kr./år. Man kan vælge at betale hele beløbet på én gang eller 2 rater af 300 kr. For at opretholde et relativt lavt kontingent samt dække aktivitetsudgifter, har spejderne forskellige aktiviteter over året. Det er fx salg af julekalendere og juletræer, tombola aktivitet og omdeling af madaffaldsposer for kommunen. Det er af stor betydning, at I som forældre bakker op om dette og deltager aktivt.

De første tre gange er ”prøve-gange”, derefter skal der betales kontingent, hvis dit barn ønsker at fortsætte til spejder. Ønsker barnet at stoppe midt i en sæson, gives ikke penge retur ligesom vi forventer, at I mundtligt udmelder jeres barn.

Se under Tilmeldinger og online betaling.

Kontingentet dækker materialer, leje af lokaler, mærker til uniformen mm.

Hvis dit barn gerne vil være spejder, men pengene små, kan du søge om at få en friplads:

Forsikring:

Som medlem er du dækket af KFUM-Spejdernes ulykkesforsikring, når du er til spejder.

Leder:

Alle vores voksne ledere er frivillige og ulønnede.

Børneattester:

Alle børne- og ungdomsorganisationer kan desværre komme i situationer, hvor nuværende eller tidligere
medlemmer bliver anklaget for seksuelle krænkelser. Hos KFUM-Spejderne arbejder vi åbent og aktivt for
at undgå disse situationer, ved at screene vores frivillige ledere.
Således er det et krav, at alle ledere og medhjælpende medlemmer over 15 år afleverer børneattest fra Det Centrale Kriminalregister. I Åfolket fornyer vi disse børneattester årligt.

Dress-code:

Det er helt frivilligt, om man vil investere i en spejderuniform.

Ønsker man at donere sin evt. aflagte uniform til spejderne, sørger vi for, at et andet barn får glæde af den. Det betyder også at du kan være heldig, at der så findes en uniform i dit barns størrelse til en billig penge hos spejderne. Det samme gælder for bælter, dolke, spisesæt og andet grej. Vi kalder det ”Grejbanken” og er en nyt tiltag. På den måde bruger vi tingene igen og igen til glæde for økonomi og miljø.

Ift spejdermøder, er det en krav, at spejderen er klædt på efter vejret, da vi ofte opholder os udendørs helt eller delvist.

Arrangementer og ture/lejre:

I løbet af året kan der være endags-arrangementer, weekendture og sommerlejre. Vi opfordrer spejderne til at deltage i disse ture, ligesom man tager til kamp, når man går til fodbold. Det er på turene og lejrene, at man får afprøvet de færdigheder, man har lært til spejdermøderne samt får styrket det sociale sammenhold, både til de andre spejdere og lederne. Det er helt legalt, at man kun er med deltids på turene, hvis man ikke kan deltage i hele lejren/turen.

God opførsel

For at alle skal kunne have en god oplevelse med spejderlivet er det vigtigt at man som spejder er i stand til at modtage og efterkomme givne beskeder. Der er ikke mulighed for mandsopdækning. Vi har derfor, i samarbejde med vores ledere, lavet mulighed for ”time-out”. Det betyder, at hvis man, trods gentagne opfordringer, ikke efterkommer de beskeder, lederne giver, og dermed skaber uro på holdet, bliver sat ud til siden.

Såfremt vi oplever at en spejder, trods tænkepauser, fortsat ikke kan efterkomme holdets fællesskab, da har udvalget mulighed for at give en ”advarsel” med hjem, alternativt kontakte forældrene og bede dem hente det pågældende barn. Hvis der fortsat, trods flere advarsler, ikke skabes forståelse for holdets fællesskab og ro til at lære, er det muligt at udelukke spejderen fra holdet i resten af sæsonen.

Ovenstående er, grundlæggende set, ikke i overensstemmelse med det, som KFUM står for, da vi ønsker at rumme alle. Vi har dog, på baggrund af tidligere sæsoners erfaringer, desværre set os nødsaget til at indføre visse retningslinjer for god opførsel, da for mange spejdere har haft en dårlig oplevelse med spejderlivet på grund af spejderkammeraters opførsel.

Fotografering

I løbet af året og i forbindelse med forskellige arrangementer/ture vil der blive fotograferet. Disse billeder kan blive lagt på Åfolkets hjemmeside/Facebook side og evt. brugt i vores folder. Hvis I ikke ønsker, at der bruges billeder af jeres barn, henvend jer da til grupperådet eller jeres leder.

Særligt om mærker.

I årets løb arbejder vi med forskellige mærker, der udleveres ifm sommerafslutning. Årsmærket erhverves, når man har gået til spejder i et helt år. Andre aktivitetetmærker erhverves ved at arbejde med dem i perioder over året. Har man været for meget fraværende mens der er arbejdet med et mærke, kan man ikke nødvendigvis få mærket. Tal med jeres leder om dette. Erhvervelse af dolkebevis og øksebevis kræver at man har været der alle de gange, der har været arbejdet med disse mærker.